Spørreundersøkelse om profesjonell reparasjon

Bakgrunn

Bærekraftige liv arbeider med forskjellige prosjekter rettet mot å redusere forbruk gjennom reparasjon, bruktkjøp, redesign og lignende. Kafé Lyst er et slikt prosjekt. Det ble startet av en gruppe frivillige som ønsket å skape verdens koseligste nabolagskafé på Landås. Men Kafé Lyst ble mye mer enn en vanlig kafé. Her samlet vi forskjellige profesjonelle reparatører på samme sted og inviterte lokale produsenter til å selge kortreiste matvarer. Konseptet skapte en åpen møteplass som gjorde det enklere og hyggeligere å velge reparasjon og lokale råvarer.

Kafé Lyst ble et populært arrangement som på mange måter kunne konkurrere med en shoppingtur i sentrum eller på kjøpesentre i bydelene. Samtidig vet vi ikke nok om hva som påvirker våre valg og hvordan vi best mulig kan tilrettelegge for at flere endrer forbruksvaner. Denne undersøkelsen ble gjennomført for å gi oss en bedre forståelse for hva folk tenker om reparasjon og hvilke type tiltak som er nødvendig fremover.

Undersøkelsen ble gjennomført i oktober 2022 med 211 respondenter.


Spørsmål

  1. Ønsker du å i større grad benytte deg av profesjonelle reparatører?

  2. Hvilken type reparasjoner vil du skal være tilgjengelig for deg?

  3. Hva skal til for at du i større grad benytter deg av profesjonelle reparatører?

  4. Om du har besøkt Kafé Lyst, gjorde konseptet det lettere for deg å benytte deg av reparatører?

Spørsmålene brukte en kombinasjon av flervalg og åpne felt.


Hovedpunkter

  • Over 99% ønsker å bruke profesjonelle reparatører oftere.

  • Reparasjon av klær og sko er mest populært, men over 60% er interessert i 5 eller flere forskjellige typer reparasjon.

  • Rundt 90% sier økt tilgjengelighet er vesentlig for at de vil bruke reparasjonstjenester oftere.

  • 57% identifiserer høy pris sett mot nykjøp som en barriere for økt bruk av reparasjon.

  • Respondenter som har deltatt på Kafé Lyst vektlegger spesielt tilgjengelighet i nærområdet og god informasjon om tilbudet.


Resultater

01 - Ønsker du å i større grad benytte deg av profesjonelle reparatører?

På første spørsmål svarte 99,5% av respondentene at de ønsker å bruke profesjonelle reparatører oftere. Spørsmålet var et flervalgsspørsmål med to alternativer: ja eller nei.

210 personer svarte på dette spørsmålet.

02 - Hvilken type reparasjoner vil du skal være tilgjengelig for deg?

Andre spørsmål hadde flere alternativer, i tillegg til et åpent felt. De forhåndsdefinerte alternativene var: Klær, Sko, Sykkel, Småelektrisk, Mobil, Møbler, Hvitevarer, PC/nettbrett + og Instrumenter.

211 personer svarte på dette spørsmålet.

Andre forslag fra respondentene var:

Symaskin, Veske, Sekk, Bag, Benk, Blomsterpotte, Vase, Sportsutstyr, Turutstyr, Verktøy, Hageredskap, Pynteting og lignende, Urverk, Lykter, Støvsuger, Småreparasjoner på bil, Metall, Vindu og Barneleker.

Utfyllende kommentarer:

Flere gir uttrykk for et ønske om:

• å reparere ting selv, gjerne sammen med andre

• å delta på reparasjonskurs og ha et sted med tilgjengelig utstyr

• å bruke profesjonelle reparatører oftere

• at det blir rimeligere med reparasjon enn å kjøpe nytt (for eksempel gjennom subsidier)

• å redusere forbruk og gi nytt liv til eiendeler

Det kommer også frem at det er behov for forskjellige typer kurs og tilbud innen reparasjon, spesielt innen elektrisk og lignende som det er vanskelig å gjøre på egenhånd.

03 - Hva skal til for at du i større grad benytter deg av profesjonelle reparatører?

Det tredje spørsmålet var åpent og kategoriene under er satt opp basert på svarene.
191 personer svarte på dette spørsmålet.

Tilgjengelighet (rundt 90%)

Nesten alle respondentene tok opp tilgjengelighet (i en eller annen form) som en vesentlig faktor for å benytte seg av profesjonelle reparatører i større grad. Det kom også frem flere gjentagende underkategorier: 1) informasjon og synlighet, 2) lokasjon og åpningstider, og 3) bredere tilbud og kapasitet.

Informasjon og synlighet

Respondentene rapporterer at det er vanskelig å finne grunnleggende informasjon om reparasjonstjenester. Hvilke reparatører finnes, hvor holder de til, hvilke tjenester kan de levere til hvilken pris, er de anbefalt av andre kunder? Flere ga uttrykk for at det ville vært spesielt hjelpsomt om denne informasjonen var samlet og annonsert på en plattform.

Lokasjon og åpningstider

I tillegg til mer informasjon om reparasjonstjenestene så var det mange som rapporterte at lokasjon og åpningstid var avgjørende for dem. Her var nærhet til hjemmet og/eller andre butikker viktig (kjøpesenter, bydelssenter eller Bergen sentrum), samt faste åpningstider som inkluderer ettermiddag og helg. Hvis flere reparatører var samlet i et område ville dette også bidra til økt bruk av profesjonell reparasjon. I tillegg kom det frem at respondentene ønsker tilbud som eksisterer for mange typer varehandel i dag, for eksempel nettbestilling og levering- og hentepunkt.

Bredere tilbud og kapasitet

Respondentene ønsker også flere aktører som tilbyr reparasjonstjenester innen flere fagområder. Det er ikke alltid at reparatører har kapasitet til å ta nye oppdrag og det kan være usikkerhet rundt hvor lang tid oppdraget vil ta.

Pris (57%)

Respondentene som sa at pris var avgjørende for om de ville bruke profesjonelle reparatører kommenterte ofte at reparasjon burde være «rimeligere enn å kjøpe nytt» eller at det «måtte lønne seg å reparere». Mange tok opp momsfritak som en mulig løsning for å holde prisen på reparasjon konkurransedyktig mot nykjøp.

04 - Om du har besøkt Kafé Lyst, gjorde konseptet det lettere for deg å benytte deg av reparatører?

På siste spørsmål svarte 49 personer at de har vært på Kafé Lyst og 43 personer sa at de ikke har besøkt Kafé Lyst.
92 personer svarte på dette spørsmålet.

Respondentene som hadde vært på Kafé Lyst svarte at konseptet gjorde det lettere å bruke reparatører fordi:

• tjenesten var tilgjengelighet i deres nærområde (både bestilling, levering og henting)

• de fikk god informasjon om tilbudet i forkant

• det var flere reparatører tilgjengelig på samme sted og mulighet til å møte dem før bestilling

• det var hyggelig å koble reparasjon med et sosialt arrangement

• Bærekraftige liv som arrangør økte tillit til tjenesten


Forrige
Forrige

Bærekraftsamtalen 24.08.23

Neste
Neste

Klær til besvær - kan vi løse tekstilfloken?