Transportmeny

Sett sammen din egen transportmiks fra transportmenyen vår

Velkommen til menyen som viser forskjellige transportmåter. Den er utarbeidet av Transportgruppen i Bærekraftige Liv Landås, og har derfor fokus på alternativene i vårt område. De fleste alternativene er likevel tilgjengelige i hele landet, så menyen kan brukes av alle.

Her kan du lese om hvilke forskjellige transportmåter som finnes på “menyen” og velge dine kombinasjoner. For akkurat som en restaurantmeny kan du velge det som du har lyst på, enten du vil prøve èn forrett, eller om du vil ha en femretter med god dessert!

Vi oppfordrer deg til å prøve noe nytt. I løpet av 2019 håper vi du får “smakt” på så mye som mulig - og kanskje du også får noen hyggelige opplevelser som gir transportmersmak. Prøv selv, eller kom på våre møter hvor du kan forsøke eksotiske ting som transportsykkel, samkjøring, bysykkel med mere.  

Vel bekomme!

Transportgruppa i Bærekraftige Liv Landås ønsker å komme i kontakt med husstander som vil prøve transportmenyen våren 2019. Er dette aktuelt for deg eller noen du kjenner? Les mer her:
Forsøk med transportmenyen for hustander på Landås


Privatbil

63% av jobbreisene skjer alene i privatbil. Vi kan trygt si at det er en vanlig reisemåte.
Men kanskje du kan la bilen stå noen dager og reise på en annen måte? Sjekk alle alternativene som finnes, gå, sykle, samkjøre, reis kollektivt eller en kombinasjon du liker.  Kan du ta med en kollega i bilen slik at dere i det minste er to i bilen? Vi forteller hva samkjøring er under.
Reisevaneundersøkelser viser at i Bergensområdet foregår 20% av reiser kortere enn en kilometer med bil, og på reiser mellom en og tre kilometer bruker 45% bil. På korte turer er ofte gange eller sykkel mer effektivt fordi du ikke trenger å lete etter parkeringsplass.

45% av Norges befolkning bor i en husstand med tilgang på én bil. Men nesten like mange, 43%, bor i husstander med tilgang på to eller flere biler. Trenger vi det?
En privatbil koster ofte langt mer enn det vi tenker fordi det er lett å regne de løpende utgiftene som drivstoff og bompenger. Men biler har ofte et stort verditap, og dette er en utgift som ikke blir synlig før den blir solgt. Lurer du på hva bilen din koster deg så kan du regne det ut her på disse kalkulatorene for nybil og bruktbil.
Har du en privatbil du bruker sjeldent, så vil du nok se at i tillegg til en miljøgevinst, vil du også få en økonomisk gevinst av å bytte den ut med et annet alternativ fra Transportmenyen.

Beregn kostnadene på nybilBeregn kostnadene på bruktbil

Samkjøring

For de som trenger privatbil så er samkjøring et alternativ for å gjøre reisen mer miljøvenlig og for å få mindre køer på veiene. Visste du at om det blir innført datokjøring i Bergen ved mye luftforurensing, så vil det være unntak for biler med tre eller flere personer? Derfor er det lurt å komme i gang med samkjøring med en gang, så er dere klare om det blir innført restriksjoner ved luftforurensing. Samkjøring kan enten utføres ved at du avtaler med noen i nabolaget ditt, eller ved å bruke en app. Jobber du i et næringsområde som Sandsli, Kokstad eller Flesland er det stor sjanse for at noen i nabolaget skal samme vei. Eller så kan du bruke en app, og bli kjent med nye ukjente mennesker! Det finnes flere apper til dette formålet, men vi i Bærekraftige Liv anbefaler den norskutviklede løsningen SammeVei.

De jobber også for å koble samkjøring opp mot offentlig transport. Som et første steg i denne prosessen så refunderer SammeVei prisen for samkjøring for brukere med gyldig måneds- eller årskort i første kvartal 2019. Så har du månedskort på kollektivtransport kan du prøve samkjøring helt gratis!

SammeVei

Elbil:

En elbil er mer miljøvennlig enn en bil drevet av bensin eller diesel. Spesielt for lokalmiljøet. Men som andre biler så tar den ganske mye plass, og livsløpet til en elbil står for en del utslipp den også.

Elbiforeningen har en god nettside om du lurer på hvilken du skal velge:

Elbilforeningen

Bildeling type en: mellom privatpersoner

Bildeling blant private kalles ofte Peer to Peer bildeling (P2P)
Om du ikke bruker bilen hver dag til jobb eller den står i ro i helgene: Hva med å dele bilen med naboene? Det finnes gode plattformer (nettløsninger og apper) som gjør det lett og trygt å leie ut eller leie bil av naboen.
Eksempler på konkrete løsninger: Nabobil ( 6000 biler i Norge), Leieting og GoMore
Pris: Ingen innskudd, du betaler eller får inntekt pr time eller dag bilen leies. Plattformen får en andel av betalingen mellom leier og eier.

NabobilLeietingGoMore

Bildeling type to: gjennom en organisasjon eller firma:

Bildeleringen i Bergen er den mest kjente løsningen og har omlag 200 biler som du kan leie pr time. Det koster kr 100 pr måneden å være medlem når du er blitt andelseier. Kostnaden av å bruke bil varierer etter tid på døgnet, størrelse på bilen og kjørelengde. Her finner du alt fra små bybiler til store varebiler. Det er inkludert husstandsmedlem i medlemskapet, noe som gjør at dere kan hente ut to biler om gangen på et medlemskap. Det er også mulig for bedrifter å bli medlem.

Bildeleringen

Eksempler på andre løsninger for bildeling er Hertz BilPool og Move About.
Disse løsningene har forskjellig prisstruktur etter hvor ofte du trenger bil og hvor lenge du bruker bilen.

Hertz BilPoolMove About

Abonner på bil  

Trenger du bil stort sett hver dag, men vet du ikke hvilken bil du skal kjøpe? Trenger du bil om vinteren, men ikke etter sommeren? Da kan bilabonnement på elbil være noe du bør se på.
Det er som en leasingavtale, men den er månedsbasert. Dermed kan du bytte størrelse på bilen like enkelt som du bytter datapakke på mobilabonnementet ditt. Så da gjør det ikke noe om den første elbilen du bestiller er feil størrelse, du kan jo bare bytte den etter en måned!
Men hva om du trenger annen annen type bil bil en gang? Abonnementet er inkludert ti dager med hyttebil i året. Du kan også få “morobil” eller flyttebil om du trenger det.

imove


Sykkel

Nesten alle har en sykkel, og det står mange ubrukte sykler i garasjer og boder! Ta den med på gratis sykkelservice så er du klar for å begynne å sykle igjen! Da kan du prøve å sykle en gang neste måned! Skriv i kalenderen en dag du skal sykle, så er det mye lettere å gjennomføre. Husk å sjekke i forkant hva du eventuelt trenger av lys og utstyr, og hvor dusjen er på jobben.

Elsykkel

En elsykkel fjerner motbakkene, og de som bruker elsykkel sykler lengre og oftere enn andre. Den ekstra rekkevidden gjør at det er lettere å velge sykkelen framfor bil, og undersøkelser viser at de som har kjøpt elsykkel reduserer bilbruken i gjennomsnitt 16%.  Den ekstra utgiften en elsykkel representerer kan altså lett tjenes inn over tid, med mindre utgifter til annen transport. Mange tenker at elsykkel er “juks” som ikke gir noen treningseffekt. Men dette stemmer ikke, siden de som bruker elsykkel gjør det på bekostning av bilbruk, og turene er hyppigere og lengre enn med vanlig sykkel. Siden du kan justere hvor mye hjelp du skal få fra motoren, så kan du for eksempel sykle til jobb med arbeidstøy uten å bli svett. Så på veien hjem kan du stille ned motorassistansen, og ta en skikkelig treningsøkt!

Høres elsykkel spennende ut, men du har ikke helt bestemt deg enda? På prøvekjøre.no kan du bestille prøvekjøring med elsykkel i en uke. Da kan du prøve å bruke sykkel som reisemåte og se hvordan det fungerer for deg. Det koster 350,- for en hel uke, men er gratis om du er medlem i Naturvernforbundet.

Prøvekjøre elsykkel

Transportsykkel

En transportsykkel eller lastesykkel er en sykkel som er laget for å transportere mer last enn en vanlig sykkel. Det finnes mange ulike transportsykler som dekker ulike behov, alt fra korte lastesykler til store kassesykler med to eller tre hjul. En oversikt over ulike varianter og de bruksområdene de passer best til, finnes i lastesykkelguiden til Cargobike Magazine. Denne siden er på norsk på tross av det internasjonalt klingende navnet på nettsiden.

Mange tenker kanskje at  transportsykkel er en dyr investering, men den får med seg veldig mye, og du kan løse så mange oppgaver med den. Så en transportsykkel er ikke en dyr sykkel, det er en billig bil!

Lastesykkelguiden

Sykkeldeling mellom privatpersoner

Leiesykel.no er syklenes versjon av nabobil. Her kan du leie ut din egen sykkel, eller låne sykkel, sykkelvogn eller utstyr fra andre. Du kan jo for eksempel prøve en annen sykkeltype enn den du har, eller leie en sykkelvogn til ferien?

Leiesykkel

Bysykkel

I Bergen finnes det bysykler. Det er sykler du kan hente fra et bysykkelstativ, sykle rundt i 45 minutter og så sette på plass i et annet bysykkelstativ. Det er en super lur transportmåte sammen med andre reisemåter som tog, buss osv.
Det koster kun kr 49,- for en dag og kr 399 for et HELT ÅR! 
Foreløpig står de fleste stativene i sentrum, men nettverket er i stadig utviding.

 EB4BYn7swkRfSyygHUW_AzkavfmmdBxzuuysdCiQEw2dGK9ND9UxB6SeufQ19zHOTI4yiuLwP8PKhRwLd6WZBdbsOmnk45R4X4Sx45l9yjHb6uZLeV6VorHtbgKzMqD0tsrg9d6D

Bergen Bysykkel

Kollektivtransport

Alle har selvfølgelig hørt om buss og bybane, men det er ikke alle som bruker tilbudet. Undersøkelser fra Transportøkonomisk institutt viser at de som kjører bil til arbeid i gjennomsnitt tror at den samme reisen med kollektivtransport vil ta 33% lenger tid enn det den faktisk gjør. Har du valgt bort bussen fordi du tror det tar for lang tid? Forsøk å reise med bussen til arbeid en dag og se hvor lang tid det faktisk tar!

Skyss

Gange

Reisevaneundersøkelser for Bergen viser at 26% prosent av de daglige reisene foregår til fots. På Landås så er gange eit veldig godt alternativ på de korte turene, fordi vi har så mange snarveier og trapper. Kjenner du til hvor alle er?

Sparkesykkel

Sparkesykkel har blitt veldig populært de siste årene. Kanskje du tror det helst er et leketøy, men det finnes mange sparkesykler som er beregnet for pendling. En solid sparkesykkel kan være et ypperlig supplement til de som bor et stykke fra kollektivholdeplassen. Da er kan du lett sparke til holdeplassen, brette sammen sparkesykkelen og ta den med på bussen eller bybanen. Når du er framme på stoppet ditt kan du brette sparkesykkelen ut igjen, og suse til arbeid eller dit du skal. Dette er en kjempegøy måte å reise på!
Sparkesykler kommer i både vanlig og elektrisk utgave. De vanlige er nok best egnet om du skal bruke sparkesykkelen på bare en del av reisen, siden de elektriske er tyngre og ikke så lette å bære med seg. Til gjengjeld gir en elektrisk sparkesykkel deg enda lenger rekkevidde, og er derfor et godt alternativ om du bare skal bruke det ene transportmiddelet på turen.
Vær oppmerksom på at i Norge er høyeste tillatte hastighet på motorhjelp i elektiske sparkesykler 20 km/t. Det er mange som selger sparkesykler som går raskere enn dette, men de er det da altså ikke lov å bruke.

Sett sammen din meny

Vi håper denne menyen kan være til inspirasjon for å prøve noe nytt på transportfronten i år. Lurer du på noe mer, eller ønsker du konkrete tips til hvordan du best kan sette sammen din personlige meny, så ikke nøl med å ta kontakt med oss.

Send mail transportgruppen